Kanser Tedavisinden Sonra

Kanserden kurtulanlar: Vücudunuz için tedavi sonrası bakım Basit adımlar, kanser tedavisi sonrası sağlık hissinizi ve hayat kalitenizi geliştirebilir. Neler yapabileceğinizi […]

Kanserden kurtulanlar: Vücudunuz için tedavi sonrası bakım

Basit adımlar, kanser tedavisi sonrası sağlık hissinizi ve hayat kalitenizi geliştirebilir. Neler yapabileceğinizi öğrenin.

Kanser tedavisi sonrasında, kanserden kurtulan biri olarak iyi sağlığınıza dönmek için isteklisinizdir. Ancak ilk kurtuluşun ötesinde uzun dönem sağlığınızı iyileştirecek yollar vardır ve böylece yıllar boyu kanserden kurtulmuş olmanın keyfini yaşayabilirsiniz.

Kanserden kurtulan biri için öneriler, sağlığını iyileştirmek isteyen herhangi birine verilen önerilerden farklı değildir: Egzersiz yapmak, dengeli beslenmek, sağlıklı kiloda kalmak, iyi uyumak, stresi azaltmak, tütünden uzak durmak ve alınan alkol miktarını kısıtlamak.

Ancak kanserden kurtulanlar için ileride anlatılan yöntemler faydalar sağlar. Bu basit adımlar hayat kalitenizi artırabilir ve hayatınızı sürdürmenize yumuşak bir geçiş sağlayabilir. Aşağıda kanser tedavisinden sonra kendinize dikkat etmek için yapabileceklerinizi bulabilirsiniz.

Egzersiz yapmak

Düzenli egzersiz, kanser tedavisi sonrası sağlıklı hislerinizi artırır ve iyileşme sürecini hızlandırabilir.

Kanserden kurtulup egzersiz yapan kişiler şunları deneyimleyebilir:

  • Kuvvet ve dayanıklılıkta artış
  • Daha az depresyon belirti ve bulguları
  • Daha az kaygı
  • Halsizlikte azalma
  • Desteklenmiş duygu durum
  • Kendine değer ve saygıda artış
  • Daha az ağrı
  • Kaliteli uyku
  • Daha az kanserin tekrarlaması riski

Günlük rutininize fiziksel aktiviteyi eklemek çok fazla ekstra iş oluşturmaz. Hayatınızı daha hareketli hale getirecek küçük adımlara odaklanın. Daha fazla merdiven kullanın veya hedefinize uzak bir yere park edin ve kalan yolu yürüyün. Herhangi bir egzersiz programına başlamadan önce doktorunuzun onayını alın.

Doktorunuzun onayı ile yavaşça başlayın ve çalışmalara devam edin. Amerikan Kanser Derneği, kanserden kurtulmuş yetişkinler için haftada en az 2 gün kuvvet antrenmanı olmak üzere en az 150 dakika egzersiz öneriyor. İyileşip alıştıkça daha fazla egzersizin daha iyi hissettirdiğini keşfedebilirsiniz.

Bazen egzersiz yapacak gibi hissetmeyebilirsiniz, bu normaldir. Tedavinin devam eden halsizlik gibi yan etkileri sizi aşağı çekerse suçluluk hissetmeyin. Hazır hissettiğinizde yürüyüşe çıkın. Elinizden geleni yapın ve iyileşmenizde dinlenmenin de önemli olduğunu hatırlayın.

Egzersiz yapmanın birçok yararı vardır, bazı yakın çalışmalar kanserin tekrarlaması riskini ve kanserden ölüm riskini azaltabileceği fikrini vermektedir. Kanserden kurtulan birçok insan hastalığın tekrarlaması hakkında endişelidir ve bundan kaçınmak için elinden geleni yapmak ister.

Egzersiz yapmanın kanserden ölüm riskini azalttığına dair kanıtlar ön planda olsa da kalp, akciğerler ve diğer vücut sistemleri için faydalarını gösteren kanıtlar da önemlidir. Bu sebeple, kanserden kurtulanlar egzersiz yapmak üzere teşvik edilir.

Dengeli beslenmek

Beslenmenizi birçok meyve ve sebze ile birlikte sağlıklı tahılları da içerecek şekilde çeşitlendirin. Amerikan Kanser Derneği’nin kanserden kurtulanlar için önerdiği başlangıç seçenekleri:

  • Her gün en az 2.5 kap meyve ve sebze yiyin.
  • Omega 3 yağ asitleri içeren (balık ve ceviz) sağlıklı yağları seçin.
  • Balık, yağsız et, yumurta, kuruyemiş, tohum ve baklagiller gibi doymuş yağ oranı düşük proteinleri seçin.
  • Sağlıklı tahıllar, baklagiller ve meyve ve sebzeler gibi sağlıklı karbonhidrat kaynaklarını tercih edin.

Bu yiyecekler birleştiğinde, vücudunuzun güçlenmesine yardımcı olacak vitamin ve besinleri bol miktarda sağlayacaktır.

Kanserin tekrarlamasını önleyebilecek belli bir beslenme şekli veya belirli besinler bilinmiyor. Düşük yağlı diyetleri veya özel meyve ve sebzeleri içeren diyetleri inceleyen çalışmalar karışık sonuçlara sahiptir. Genel olarak, temelinde meyve ve sebzeler olan çeşitli bir diyetin kullanılması iyi bir fikirdir.

Beslenmenize ek vitamin ve mineral destekleri almak iyi görünse de bu dürtüye direnin. Kanserden kurtulan bazı kişiler vitaminlerin küçük miktarları iyi ise daha fazla miktarı daha iyidir şeklinde düşünmektedir. Ancak durum bu şekilde değildir. Doğrusu, belirli besinlerin aşırı miktarları size zarar verebilir.

İhtiyacınız olan tüm vitaminleri almaktan endişe ediyorsanız, günlük çoklu vitamin almanın sizin için uygun olup olmadığını doktorunuza danışın.

Sağlıklı kiloda kalın

Tedavi esnasında kilo alabilir veya verebilirsiniz. Kilonuzu sağlıklı bir seviyeye getirmeye çalışın. Doktorunuz ile ideal kilonuzun kaç olduğu ve bu kiloya ulaşmak için en iyi yolu konuşun. Kanserden kurtulmuş ve kilo alması gereken kişiler yiyecekleri daha cazip ve yemeyi daha kolay hale getirmenin yollarını arayabilir. Sağlıklı kilo almanın yollarını bulmanızda yardımcı olabilecek bir diyetisyen ile konuşun.

Siz ve doktorunuz, ihtiyacınız olan besini almanızı engelleyebilecek kanser tedavisi kaynaklı mide bulantısı, ağrı veya diğerleri gibi yan etkileri kontrol etmek için birlikte çalışabilirsiniz.

Kanserden kurtulan ve kilo vermesi gereken kişiler bunu yavaş adımlarla, haftada 1 kilogramdan fazla olmayacak şekilde yapmalıdır. Aldığınız kalori miktarını kontrol edin ve egzersiz ile dengeleyin. Eğer çok fazla kilo vermeniz gerekiyorsa göz korkutucu görünebilir. Sürece yavaş başlayın ve sadık kalın.

İyi dinlenin

Kanser hastalarında ve kurtulanlarda dahi uyku problemleri yaygındır. Bu fiziksel değişikliklere, tedavinin yan etkilerine, strese veya diğer sebeplere bağlı olabilir.

Ancak yeterli uykuyu almak iyileşmenin önemli bir kısmıdır. Uyku, uyanık olduğunuzda en iyi şekilde çalışmanıza yardımcı olmak amacıyla yenilenmek ve tazelenmek için zihninize ve bedeninize zaman verir. İyi uyumak bilişsel fonksiyonları artırabilir, hormon fonksiyonlarını destekleyebilir ve kan basıncını düşürebilir. Ayrıca genel olarak daha iyi hissetmenizi sağlayabilir.

İyi uyuma fırsatlarını en uygun hale getirmek için sağlıklı uyku hijyenini uygulayın:

  • Yatağa gitmeden en az 8 saat önce kafeinden uzak durun.
  • Düzenli bir uyku programına sadık kalın.
  • Yatağa gitmeden 1 veya 2 saat önce televizyon veya bilgisayar ekranlarını bırakın.
  • Yatağa gitmeden en fazla 2-3 saat önce egzersiz yapın.
  • Yatak odanızı sessiz ve loş tutun.

Gün boyu aşırı uykulu hissederseniz doktorunuz ile konuşun. Kanserden veya tedavinin yan etkilerinden kaynaklanan bir sorununuz veya uyku bozukluğunuz olabilir.

Stresi azaltın

Kanserden kurtulmuş biri olarak fiziksel, duygusal ve sosyal etkilerin ruhunuz üzerinde etkili olduğunu görebilirsiniz. Stresi idare edebilmenin kanserde hayatta kalmayı desteklediğine dair hiçbir kanıt olmasa da, stresle başa çıkmak için etkili stratejiler kullanmak kanser ve kanser tedavisi kaynaklı depresyon, kaygı ve semptomların hafiflemesine yardımcı olarak hayat kalitenizi ciddi ölçüde artırabilir.

Kanserle başa çıkmada etkili yöntemler şunlardır:

  • Mindfulness eğitimleri gibi rahatlama ve meditasyon teknikleri
  • Danışmanlık
  • Kanser destek grupları
  • Depresyon ve anksiyete için ilaçlar
  • Egzersiz
  • Arkadaşlar ve aile ile etkileşimde olmak

Tütün kullanmayı bırakın

Alışkanlıktan tek seferde tamamen kurtulun. Sigara içmek veya tütün çiğnemek sizi birçok kanser türü için riskli hale getirir. Kullanmayı bırakmak kanserin tekrarlama riskini ve ikinci bir türde kansere (ikinci birincil kanser) yakalanma riskinizi azaltır.

Eğer geçmişte bırakmayı deneyip başarı elde edemediyseniz yardım isteyin. Size bırakmanızda yardımcı olabilecek kaynakları doktorunuza danışın.

Alkol kullanımında ölçülü olun

Eğer alkol almayı tercih ediyorsanız bu konuda ölçülü olun. Sağlıklı yetişkinlerde bu ölçü her yaştan kadınlar ve 65 yaş üzeri erkekler için günde bir içecek, 65 yaş altı erkekler için iki içecektir.

Alkol bazı insanlarda sağlık açısından yararlıdır, örneğin günde bir içecek tüketmek kalp hastalığı riskini azaltabilir. Ancak aynı zamanda ağız ve boğaz dahil belli kanserlerin riskini artırır.

Alkol almanın kanserin tekrarlamasına etkisi net olmasa da, ikinci birincil kanser riskini artırabilir.

Alkol almanın risklerini ve faydalarını tartın ve doktorunuz ile konuşun.

Elinizden geleni yapın

Tüm bu hedeflere ulaşmak için tüm yaşam tarzınızı gözden geçirmeniz gerektiğinden endişe etseniz de elinizden geleni yapın ve yavaşça değişikliğe gidin. Sağlıklı beslenmeye ve düzenli egzersiz rutinine alışmak hayatınızın kalanı için değişikliklere sadık kalmanıza yardımcı olabilir.

crossmenuchevron-downarrow-left